Steyr SE236E40 – Gbåt

2013 vann Docksta varvet AB upphandlingen att modifiera 65 st Gbåtar (Gruppbåt), kravet som ställdes på motorn var att det skulle kunna belastas 100% under 75% av driftstiden. Vilket man var ensam med på marknaden att kunna garantera.

” Kravet gjorde att många motorer inte klarade det då effektnormen säger en timme av åtta” / Robert Brente (tidigare VD på Yanmar Sverige och Nordic Gensets & Motors AB)

Sista motorerna för modifieringen av Gbåten levererades under 2015.

En annan aspekt när det kommer till motorval är Steyrs otroliga förmåga att ha ett bra förhållande mellan vikt och hästkrafter. Med sina dryga 340 kg på 231 – 292 hk är man lättast på marknaden.

231 hk / 340 kg = 0,68 hk / kg
258 hk / 340 kg = 0,76 hk / kg
279 hk / 340 kg = 0,82 hk / kg
292 hk / 340 kg = 0,86 hk / kg

Då motorns konstruktion är en monoblock dvs. en motor utan topplock / helgjuten får man en bättre kylning i hela motorn. En traditionell topplocksmotorer har tex. bultar för topplocket vilket tar upp utrymme för kylning.


Steyrs monoblock konstruktionen gör att man kan göra en väldigt lätt dieselmotor med oöverträffad kvalité.

Share This: