Funderar du på att byta motor i segelbåten eller motorbåten framöver?
Köp i så fall en motor som passar bra från början.
Tack vare att Betas marindieslar är baserade på Kubota har man ett svänghjul som är mindre än om man köper en motor baserad på t.ex. Mitsubishi.
Tack vare de mindre svänghjulet (som är viktat för lägre och jämnare tomgång) får man i de flesta fall en spårvidd som är likadan som på de äldre Volvo Penta och Yanmar motorerna. Vilket betyder att man får en motor som passar väldigt bra ner i den befintliga motorbädden redan från början. Då slipper man ombyggnationer av bädden som annars är det enskilt största arbetsmomentet under ett motorbyte.
Nedan illustreras det med pilar, Volvo Pentas MD11 med en spårvidd (måttet mellan pilarna) på 410 cm och en diesel från Beta, Beta 30 med en spårvidd på 410 cm
Skulle motorn inte passa till 100% så har Beta även den smarta lösningen med specialanpassade motorfästen som tillval. Man talar då om vad man har för motor idag (ibland kan man få göra någon kontrollmätning) så bygger man på fabriken motorfästen som passar till din befintliga motorbädd.