Comfortina 32

Snabbfakta Comfortina 32:
Längd: 9,5 m
Bredd: 3,27 m
Längd vattenlinje: 7,5 m
Djupgående: 1,7 m
Vikt: 4,5 ton
kojplatser: 6

Motor: Volvo Penta 2002 / MD7
Framdrivning: Segelbåtsdrev

Comfortina 32 är en vidareutveckling av Comfort 32 och presenterades 1982. Comfort 32 har separat akterruff medans Comfortina 32 har dubbelkoj. Comfortina 32 kunde köpas färdig eller som halvfabrikat. Tillverkningen slutade 1998 och resulterade i 800-900 segelbåtar. Tillverkare var Comfortbåtar i Arvika.


Motorbyte i segelbåt – Comfortina 32.
Nuvarande motor:Volvo Penta MD7B
Segelbåtsdrev: Volvo Penta 120S
Ny motor som installeras: Beta 20 med adapter för befintligt Volvo Penta 120S drev.

När ny motor skulle bestämmas så konstaterades det att det fanns gott om utrymme både på höjden och bredden. Det kritiska måttet var längden där det bara var ett par cm fram till motorluckan.

Längd, mitten av segelbåtsdrevet till framkant:
Volvo Penta MD7B: 606 mm
Beta 20: 639 mm
Beta 25: 663 mm

Längd, mitten av drev till centrum av bult på främre motortass:
Volvo Penta MD 7B: ca 465 mm
Beta 20: 460 mm (Sea Prop 60 drev)
Beta 25: 484 mm (Sea Prop 60 drev)


För att få plats med en större motor, funderas det på att flytta fram trappen. Här är lite bilder och mått. Även bild på när trappen har flyttas fram ca 20 mm, då får man precis igen dörren.

Avstånd trappa S.B.dörr samt avstånd om man flyttar fram trappan tills den tar i dörren.

Ca 3 cm ljudisolering ytterliggare 5 cm till motorbalken.
Bredd på balken i framkant: 54

Från SB vägg till BB sida av balken 62 cm.

Fler bilder på motorbytet kommer inom kort.

Funderar du på att byta motor i din segelbåt så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss för tips och råd kring motorbyte i din segelbåt.

Stort tack till Lidingö Marin och kunden med Comfortina 32 för materialet för motorbytet i denna fina segelbåt.

Share This: